EMPTY CITY

Empty City és una simulació digital en format d’aventura gràfica. Aquest serious game ens situa en el paper d’una persona nouvinguda a la ciutat i ens enfronta a les dificultats que suposa iniciar una nova vida, i més concretament les gestions necessàries per a regulitzar la seva situació.  Al llarg del joc explorarem l’experiència d’aquestes persones i convidarem a la reflexió sobre les dificultats que afronten per tal que la seva família pugui tenir la documentació que els permeti fer una vida normal.

Durant la partida cal assolir quatre objectius: resoldre els papers a l’ambaixada, obtenir el padró municipal a l’ajuntament, obtenir plaça a l’escola per als fills i poder inscriure’s al servei d’ocupació per poder aconseguir una feina.

 

EmptyCityPantalla Principal

ALUMNES: Anna Adell, XinYu Lu, Zhengrong Du, Jhon Quiroz.

Tutor: Joan Morales.

Assessoria: S.O.S. Racisme.

1. Objectius persuasius de l’agenda social

 

Aquest “serious game” té l’objectiu de crear consciència sobre el procés feixuc que suposa l’adaptació a una nova ciutat, país, cultura, llengua, etc. i les dificultats que han d’afrontar els immigrants i acompanyar a les persones nouvingudes durant el procés d’adaptació i descobriment d’una nova ciutat.

Les dificultats a les quals s’enfronta una família nouvinguda són molts i molt diversos, però potser els més importants a tenir en compte per tornar a estructurar la seva vida familiar són: la cerca d’un habitatge, l’escolarització dels fills i trobar una feina per poder-se mantenir econòmicament. Per això el joc se centra en aquests aspectes.

 

2. Regles del joc.

Es comença presentant la família i, un cop situats, s’inicia el procés per anar acomplint els requisits necessaris per dur a terme la regularització de la seva situació. En concret caldrà assolir quatre objectius: 1) Resoldre els papers a l’ambaixada, 2) obtenir el padró a l’ajuntament, 3) aconseguir plaça a l’escola per als infants, i 4) inscriure’s a la borsa de treball.

Per simular els paràmetres que interfereixen en aquests procés s’han establert tres marcadors de puntuació. El primer és un marcador d’energia vital, el qual va disminuint progressivament a mida que apareixen les dificultats, però quan s’obtenen progressos o quan s’arriba a casa i es pot visitar la família, es pot sumar energia per continuar endavant. També hi ha un marcador per a la salut dels personatges i per als seus recursos econòmics. En tot moment caldrà evitar que aquests marcadors es quedin a zero.

 

job agency

esquema funcional

3.Món fictici

3.1 Trama argumental

Una família marroquina arriba a Barcelona per reiniciar les seves vides, sent aquest un procés dur, necessiten ajuda per integrar-se a la ciutat. D’aquesta manera hauran de descobrir el camí cap a una nova vida, amb l’esperança de trobar a Barcelona una ciutat oberta, diversa i acollidora.

Un any abans del naixement de la seva filla Omaima, al Mohamed l’acomiaden del taller on treballava i no aconsegueix trobar una nova feina, alguns dels seus paisans li parlen de les possibilitats laborals que hi ha a l’estranger, i ell decideix que per donar-li un futur als seus fills ha d’anar-se a la recerca de treball i començar una nova vida de zero a Barcelona.

3.2 Escenaris

L’escenari per on es mou la nostra família protagonista, és una representació en 3d d’una hipotètica Barcelona. El joc començarà des d’un punt de vista zenital/picat de la ciutat per on ens mourem i un cop iniciat el joc el punt de vista passarà a ser frontal, posant-nos així des del punt de vista del personatge per tal d’ integrar-nos en l’experiència. A partir d’aquí amb el teclat ens moure’m lliurament per la ciutat cercant i complint els diferents objectius proposats a assolir.

city

3.3. Personatges. Descripció i rols

personatges.jpg

Personatges principals/protagonistes

Família immigrant procedent del Marroc composta per  quatre membres: pare, mare i dos infants de 8 i 4 anys. El pare, Mohamed de 35 anys, porta 4 anys vivint a Barcelona a casa d’un germà seu i la seva família. Ha après a parlar el castellà d’una manera autodidacta i va a classes de català a l’escola d’adults. Ha treballat de manera temporal en diferents empreses de construcció. Actualment està sense feina. La mare, Mariam de 30 anys, acaba d’arribar del Marroc amb els seus dos fills. No parla castellà ni català. Li agradaria trobar feina de mitja jornada. El nen gran, Fahd de 8 anys, està en edat escolar i no parla català ni castellà. La nena petita, Oumaima de 4 anys està en edat per poder fer preescolar.

Objectius: El desig principal de la família serà retrobar-se després de 4 anys de separació i construir una nova vida a Catalunya. Ara el repte principal és que el Mohamed trobi feina. Un cop aconseguit això, la seva il·lusió és trobar una casa per ells sols i així no haver de viure amb els familiars que els han acollit, la casa és massa petita per a dues famílies. Tant la Mariam com el Mohamed creuen que els nens han d’anar a l’escola, igual que ho feien al Marroc, per tant volen aconseguir una plaça en algun centre, tot i que el curs estigui començat. La mare pensa que  es podria quedar a casa amb la Mariam, mentre no trobi feina, però el Fahd ha de seguir els estudis. El pare ja ha hagut de fer molts tràmits per arribar fins aquí, però ara sap que per aconseguir tot això encara n’haurà de fer més. Té clar que començarà per l’ambaixada, ja l’han ajudat molt i confia en ells.

Personatges secundaris/benefactors

Laura (Ambaixada)

Funcionaria administrativa: Una dona de 38 anys que ja ha ajudat al Mohamed en la tramitació dels papers per reagrupar la família. Parla castellà i francès. Sempre ha estat molt amable amb ell i el Mohamed hi confia molt. La Laura ja no pot ajudar-lo més, els tràmits que ara el Mohamed ha de fer ja no són competència d’ella, però l’adreça a l’Ajuntament per aconseguir el padró, necessari per aconseguir un habitatge  i matricular els nens a l’escola.

Carles (Ajuntament)

Funcionari administratiu: Un senyor de mitjana edat al que el Mohamed haurà d’explicar altre vegada el seu cas i les seves necessitats. Després de molta estona de cua, aquest li demanarà els documents necessaris  per fer el padró i la sol·licitud de plaça a l’escola més propera al domicili actual. També el dirigirà al servei d’ocupació, on podrà fer la sol·licitud de feina. Sembla que no hi haurà cap problema, tot i que haurà de tornar a l’Ajuntament un altre dia, necessita reunir els documents que li han demanat. L’endemà amb tots els documents i després de fer dues hores de cua, aconsegueix el padró i el redirigeixen a l’escola del barri on viuen amb el seu germà.

Dolors (Escola)

Funcionaria administrativa: Una dona de mitjana edat que li facilita els impresos que haurà d’emplenar per poder optar a les places pels seus fills. Molt amablement la Dolors li omple els impresos que entén que poden ser complicats d’entendre per un nouvingut.

Ja els avisaran per telèfon de la data d’ingrés al centre,  segurament en dues setmanes. Queden la setmana següent per tenir una entrevista amb la directora i poder conèixer els nens.  Aquests de moment no faran tot el treball a l’aula. L’escola té unes classes d’acollida on hi estaran cada tarda i on se’ls ajudarà d’una manera més personalitzada.

Els pares no ho han entès molt bé el que els expliquen de l’aula d’acollida, però els semblen bona gent i tenen clar que els nens podran quedar-se en aquesta escola.

Albert (Oficina de treball de la Generalitat, INEM)

Funcionari administratiu: Un home jove, d’aspecte cansat. Hauran de fer dues hores de cua per ser atesos per aquesta persona. El Mohamed explicarà altre cop el seu cas al funcionari i les seves necessitats de trobar feina el més aviat possible. El funcionari sembla que no posa molta atenció en el que ell li explica, va teclejant en el seu ordinador i gairebé no aixeca el cap. Quan el Mohamed encara està parlant, ell l’interromp i li demana l’autorització de residència i el NIE.

Documentació i recera

Tràmits per entrar al país, requisits i condicions – Ministeri de l’interior.
http://www.interior.gob.es/web/servicios-al-ciudadano/extranjeria/regimen-general/entrada-requisitos-y-condiciones

Guia per a immigrants ‘sense papers’ – El País.
https://elpais.com/diario/2004/10/28/espana/1098914406_850215.html

Requisits per inscriure’s a la borsa de vivendes de lloguer – Consorci de l’habitatge.
http://www.bcn.cat/consorcihabitatge/es/borsa-habitatge.html

Demanar  permís per a viure en la regularitat – S.O.S. racisme.
http://www.sosracisme.org/old/portada/relatsreals-demanar-permis-per-viure-en-la-regularitat

La meva experiència amb els immigrants. – Leonor de Bock a El tercer pont.
http://www.eltercerpuente.com/experiencia-los-inmigrantes/

 

 

Un comentari Digues la teva

Deixa un comentari